Samsung Başrolüyle Fi Dizisi Değerlendirmesi


Puhutv 2016 yılının son çeyreğinde Doğuş Grubu’nun tanıttığı, ücretsiz dizi izlenebilir bir platform ve şimdilik son kullanıcı üzerine kurulu bir gelir modeli yok. Yegane geliri reklam satışı. Bu platformun yaşayabilmesi için envanterindeki içeriklere daha çok reklam almak durumundalar. Ancak reklam geliri işin bel kemiği olmasına rağmen, kullanıcıyı platformdan soğutmamak adına; en baştan kuşaklar, uzunlukları, site üzerindeki banner yerleri belirlenmiş durumdaydı. Puhu uzun zamandır altyapı çalışması yaptığı için, dersine iyi çalışıyordu. Puhu’nun açılmasının üzerinden 6 ay geçtikten sonra relansman niteliğinde Fi dizisi çıkageldi. Tabi yeniden lansman ilk lansmandan daha etkili oldu.

Fi dizisinin oyuncuları arasında Ozan Güven, Serenay Sarıkaya, Mehmet Günsur, Berrak Tüzünataç gibi medya etkisi yüksek oyuncular var. Dolayısıyla bir internet dizisi için oldukça iddialı, şimdiye kadar görmediğimiz bir kadro. Bu kadroyu ve senaryoyu bir araya Ay Yapım kalitesinde getirecek tek koşul sponsorluk çalışmalarıydı. Hummalı çalışmalar sonucu başta Vodafone ve Samsung olmak üzere yapım bütçesini karşılayabilecek destek yaratıldı.

Pazarlama kurallarıyla düşünüldüğünde ilk başlarda içimizde bir tedirginlik vardı. ‘Acaba bu markalar abartı şekilde mi gösterilecek’ diye… Ancak ilk bir kaç bölüm sonunda o kadar dozunda ürün yerleştirmeler vardı ki çok iyi iş çıkarıldığını düşündük. Ta ki Fi’nin 7. bölümüne kadar… Cimri.com’un Fi’nin 7. bölümünü mercek altına aldığı infografiyi görünce konunun artık tartışmaya açılması gereken bir boyutta olduğunu kesin.

Aldığımız duyum; ana sponsorlardan Samsung’un verdiği birkaç milyon TL’nin karşılığındaki az görünürlüğünden şikayetçi olarak veryansın etmesi sonucu, resmen 7. bölümde ilk defa bir markanın başrolü oynadığını izledik. “O reklamlar olmasa, bu yapımları izleyemeyiz” kadar sığ olmadan konuyu değerlendirmek gerektiğini düşünüyoruz.

Pazarlamanın ‘logoyu büyütmek’ olarak görüldüğü topraklarımızda, 90 gençliğinin dolaplarının, kitaplarının üstüne yapıştırdığı sticker’ları gökdelenlere yapıştıran markalarımız olduğunu düşünürsek aslında konunun kökü derinlerde. Verdiği her bir kuruşu görünürlük elde etmek için kullanmak isteyen markalar gibi Samsung’un da gözden kaçırdığı bir şeyler olabilir mi?

Fi’nin en çok izlendiği yaş grubu toplamda %82’lik oran ile 18-24 ve 25-34 yaş grubu olmuş. Hani şu reklamdan uzak, reklamın gözüne sokulmasını sevmeyen, marka sadakati azaltılmış Y kuşağından Milenyal’e yelken açmış yaş grupları. Bu kitleye dizinin toplam uzunluğunun %2’sinden fazla marka içeriği yerleştirdiğinizde, üstelik nakış gibi olmayı geçelim, ‘üç sütun üstüne kapkara, haykıran puntolarla’ yapıldığında izleyicide yarattığı etkinin düşünüldüğünden emin değilim. Daha çok çabucak yapılmış ‘sponsoru memnun edelim’ hamlesi gibi duruyor. Yaş grubu baz alındığında Vodafone”un Red yerine Freezone ile girmesi daha mantıklı olurmuş diye düşünmeden edemiyoruz.
Hakkını verelim ilk bölümlerden elde edilen yaş kitlesi çıktısına uyularak çamaşır makinası, fırın gibi atıl alandan ziyade telefon, tablet, bilgisayar gibi alakalı ürünler kullanılmış ancak yine de atlanan bir şey var. Ürün yerleştirmede ürünü içerik seviyesinde değil de bağlam düzeyinde kullanabilmek işin ustalığı(content vs context). Üstelik ürünün yetenekleri ile ilgili hiçbir ipucu vermeden, sadece varlığıyla etki yaratması isteniyor. Örneğin, Samsung telefon kullandığı için telefonunu şarj etmeden 4 gün kullanabiliyor olsa, denize düştüğünde bile içindeki fotoğraflara ulaşabilse, ödevi için hazırlaması gereken videoyu sadece telefonla yapabilse ürünü de konuşturup yer kaplaması sağlanabilir. Tıpkı Geleceğe Dönüş’te Nike’ın kullanımı gibi. Markanın vizyonerliğinin üstünde duran ‘bağcığını kendisi bağlayan’ ayakkabı ile uzun zaman konuşulmuştur. Ancak bunun yerine sadece telefona yer verilince milyonlarca TL’nin etkisiz kullandığı izlenimine kapılıyorsunuz. Apple’ın milyonlarca TL’lik reklam bütçesini ‘iPhone ile çekildi’ reklamlarına vermesinin sebebini oturup iyice düşünmek gerek.
Önümüzde daha birkaç Fi bölümü daha var. Bakalım Samsung ve diğer sponsorlar bizler için nasıl küçük sürprizler hazırlayacaklar.
Çağdaş Polat
1987 yılında Konya'da doğdu. İlkokuldan itibaren İzmir'de yaşamaya başladı. Sakarya Üniversitesi'nde lisansı bitirip Bilgisayar Mühendisi ünvanı aldı. Daha üniversite yıllarında Bilgi İşlem Departmanı'nda personel öğrenci olarak çalıştı ve aynı zamanda freelancer olarak web yazılımları yaptı. Üniversitenin bitmesinin ardında Atina'da bir yıl süre ile yazılımcı ve arayüz geliştiricisi olarak çalıştı. Kariyeri ise askerlik hizmetinin sonrasında çalıştığı Medical Park tecrübesi ile değişti. Pazarlama Departmanı'nda Web Uzmanı olarak çalışması pazarlamanın kapılarını açtı. Önce dijital pazarlama konusunda eğitimlerle kendisini geliştirip, ardından uygulamalı olarak çalışma fırsatı buldu. Devamında MEC, Emlak Jet deneyimleriyle birlikte online alandaki pazarlama faaliyetlerinde tecrübesini geliştirdi. Ardından Jolly Tur'da üç yıl dijital pazarlama departmanında süpervizör ve müdür olarak çalıştı, turizm alanında yapılmayan birçok çalışmada emeği geçti. Son olarak 2017 itibariyle Neredekal.com'da Pazarlama Müdürlüğü görevini yürütüyor. Sinemayı, FIFA oynamayı ve kızı Ela ile vakit geçirmeyi çok seviyor. Ve yaptığı işi hobi olarak görecek kadar şanslı olduğuna inanıyor.

Yorumlar 0

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Samsung Başrolüyle Fi Dizisi Değerlendirmesi

log in

reset password

Back to
log in