Sanal Gerçeklik Nedir ? Kullanım Alanları Nelerdir ?


Sanal Gerçeklik Nedir ?

Yıllar önce The Matrix’e iç geçirerek izleyen kitlenin milenyumun ilerleyen yıllarında ortaya çıkan yeni furyası sana gerçeklik..  Çocukluğumuzda hepimizin kurduğu hayalleri, gece uyumadan önce parkta oynuyormuş gibi kurulan düşlerin ve sahilde deniz kabuğundan gelen seslerin günümüzde ruh bulmuş hali olarak sanal gerçeklik yani Virtuel Reality fiziki dünya ile dijitali birleştiriyor.

Gelişen teknolojiler sayesinde artık sanal ortamları gerçeklik hissiyatıyla deneyimlemeye başladık.

Peki, neden sanal gerçeklik?

Teknik yapıda bireylerin orda olma hissini yaşadığı üç boyutlu ortamlar için kullanılıyor. Yani sizi bulunduğunuz alandan absorbe ederek farklı bir yerdeymiş hissini yaşatıyor.

Yeni yani sanal ortama girdiği andan itibaren kullanıcı sanal ortamı teneffüs ediyor ve o hissi yaşıyor. Bu deneyimi ‘’ gerçekten ‘’ yaşaması için tasarımın kusursuz olması gerekiyor. Aksi halde kullanıcılar ‘’ gerçeklik hissiyatını’’ yaşayamıyor ve olumsuz etki yaratıyor. Arttırılmış gerçeklikte ise fiziki dünyanın üzerine sanal içeriğin yerleştirilmesiyle gerçekleşiyor. Geçtiğimiz yıl çok popüler olan Pokemon Go oyunu bunun en bilindik örneğidir.

Sanal Gerçeklik Tarihçesi

Hayata geçmesini sağlayan en önemli faktör; yaşanılan dünyanın sınırlamasından kurtulup farklı bir evreni tecrübe etmesi arzusudur. Bu teknolojinin evrimleşmesine ve cihazların geliştirilmesine, dönüştürülmesine kapı açmıştır. Bu araştırmalar son yıllarda popüler olmasına rağmen aslında geçmişi çok eskiye dayanıyor.

İngiliz bilim insanı Charles Wheatstone’un 1838 yılında Stereoskopik adı verilen fotoğraf düzeneği derinlik ve gerçeklik duygusu veriyordu. Fotoğrafa bakanlar sanki oradaymış hissine kapılıyordu.

Daha sonralarında 1950 yılında Morton Heilig tarafından duyulara hitap eden Sensorama adında bir makine olarak vücut buldu.  Bu cihaz kullanıcının başını kaplayan küçük bir kabin olarak tasarlanmıştı ve izleyenlerin minik bir sinema salonundaymış gibi hissettiriyordu. Ancak dönemin koşulları ve şartlar çok elverişli olmadığından kullanıma pek uygun değildi.

Morton Heilig’in 1960 yılında geliştirdiği Telesphere Mask’ı ise bilinen ilk sanal gerçeklik başlığı oldu.

Günümüzde Sanal Gerçeklik ve Kullanım Alanları

Sanal gerçeklik teknolojisi uzun bir aradan sonra 2012 yılında tekrar gündeme geri döndü. Oculus Rift 2012 yılında sahnelere çıkıp 2014 yılında 2 milyar dolara Facebook tarafından satın alındı. Bununla birlikte sanal gerçeklik teknolojisi yeniden canlandı.

Geçmişteki cihazlar konforsuz, kullanışsız ve karmaşık olmaları ve maliyetleri yüksek olması sebebiyle sürdürülebilir olmadı. Günümüzde cihazların boyutları ve kullanışlarının gelişmesi, fiyatların ise makul hale gelmesi etki ve verimliliği de arttırdı.

Öncü olmanın önemine inanan ve bu alanda konumlanma derdi olan markalar çoktan VR furyasının içine kendilerini dâhil ettiler. Sanal gerçeklik teknolojilerinin ilk hedefi olarak oyun ve film endüstrileri gözükse de pazarlamada taşları yerinden oynatmayı başardı gibi gözüküyor. Daha çok deneyimsel pazarlama alanında dönüştürücü bir etki yaratan VR, diğer alanları da etkilemeyi ihmal etmiyor.

Daha 2014 yılında Nivea, Samsung, Coca Cola gibi markalar VR ile başarılı kampanyalara imza attı. Dört sene içerisinde VR bazlı şirketler, ajanslar kuruldu. Markalar sanal gerçekliğe yatırım yaparak dijitalleşmeyi ihmal etmiyor.

Goldman Sachs ve Deloitte gibi önemli şirketlerin yayınladığı raporlara göre önümüzdeki 10 yıl boyunca 3 boyutlu görüntü dünyasının sınırlarını zorlayan bu teknolojiyi daha da fazla duymaya devam edeceğiz hem de yeni ve hiç tahmin edemeyeceğimiz alanlarda.

Maket üzerinden satış yapan emlak şirketleri sanal gerçeklik teknolojisini kullanarak satışlarını arttırıyor aynı zamanda sağlık sektörü sanal gerçeklik ve simülasyon ile hastalarına daha aktif ve kolay yoldan etki edebiliyor. Sanal gerçekliği artık ilaç firmaları da kullanmaya başladı.

Şirketler lojistik ve depo yönetiminde sanal gerçekliği popüler hale getirdi. Hal böyle olunca sanal gerçeklik ile lojistik sektöründe yeni yeni şirketler de kurulmaya başlandı. Sanal gerçeklik elbette eğitimi de etkiledi. Pazarlama Türkiye’nin medya sponsoru olduğu Eğitimde Teknoloji Zirvesi’ nde katılımcılar ve konuşmacılar sanal gerçeklik ile yapılabilecekleri ve sanal gerçekliğin eğitim üzerindeki dönüştürücü gücünden fazlaca konuştu.

Bundan birkaç yıl sonra kim bilir sanal gerçeklik için daha neler neler söylenecek. Dijital dönüşüm furyası bizi bu kadar içine almışken sanal gerçekliğin sektörde etkilemesi olası olmayan herhangi bir alan kalmayacağı düşüncesindeyiz.

Yorumlar 1

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Sanal Gerçeklik Nedir ? Kullanım Alanları Nelerdir ?

log in

reset password

Back to
log in
Marketing Hub 17 Aralık Tarihinde 2019 Dijital Pazarlama Trendlerini Konuşmak İçin Toplanıyor.Kayıt Ol
+ +
x
Bizi beğendiniz mi ?Her gün muhteşem yazıları okumak için beğenin.